انواع توت وخواص ضد دیابتی آن در انسان

توت فرنگی، زغال اخته، قره قاط ومیوه ی درخت آرون موجب  قطع پاسخ انسولین به نان غنی از نشاسته میشود این به معنی کاهش خطر ابتلا به دیابت است.

افزایش میزان انسولین خون- هایپرانسولینمیا – با انواع مختلفی از  بیماریهای متابولیک بخصوص دیابت نوع 2 مرتبط است. نتایج این تحقیق جدید که توسط محققین فنلاندی انجام شد و در ژورنال  Nutritionمنتشر گردید، نشان می دهد که مصرف انواع  توسط همراه با نانهای تهیه شده از آرد گندم یا آرد جو منجر به کاهش  پاسخ انسولین می شود.

 دکتر Riitta Torronenاز دانشگاه Eastern Finlandمی گوید: بر اساس نتایج بدست آمده می توان نتیجه گیری کرد که مصرف نان با توت  سبب کاهش نیاز به انسولین برای متابولیسم قند بعد از خوردن غذا می شود،  پاسخ کمتر انسولین به نان جو درمقایسه با نان تهیه شده از آرد گندم تصفیه  شده نیز بامصرف توت کاهش می یابد.

 فواید عصاره توت

بر اساس تحقیقات قبلی توت ها به دلیل داشتن پلی فنل ها دارای خاصیت کنترل قند خون هستند . این کار بر اساس ممانعت از هضم مواد غذایی غنی از کربوهیدرات (برای مثال با ممانعت از عملکرد آنزیم آلفا آمیلاز و گلوکوآمیلاز که آنزیم های هضم کننده ی نشاسته هستند ) یا با کاهش جذب کربوهیدراتها در روده صورت می گیرد.

اکثر تحقیقات انجام شده دراین زمینه در آزمایشگاه و بروی حیوانات آزمایشگاهی انجام گردید اما در تحقیق اخیر از شواهد انسانی درزمینه ی تأثیر مصرف انواع توت بر پاسخ های متابولیکی به نشاسته بعد از خوردن غذا استفاده شده است.

دراین تحقیق از 13 تا 20 زن سالم درسه گروه تصادفی  ثبت نام شد (کنترل، ضربدری، مطالعات 2 ساعت بعد از غذا). به این زنان نان سفید ، نان جو، هر دو با یا بدون 150 گرم پوره ی  توت فرنگی ، زغال اخته ، تمشک ، میوه ی آرون ، قره قاط و توت سیاه  داده شد. نتایج نشان داد که تنها پوره ی توت فرنگی، زغال اخته ، قره قاط  و میوه ی درخت آرون سبب کاهش پاسخ انسولین بعد از خوردن نان سفید یا نان جو می شود.

 محققین می گویند : توت فرنگی به تنهایی سبب بهبود پروفایل  قندی نانها  به میزان 36 درصد و مخلوط توت ها با نان سفید 38 درصد و با نان جو 19  درصد می شود.

آنها می گویند : پاسخ پایین تر انسولین بعد از هضم انواع توت نشاندهنده ی نیاز کمتر به ترشح  انسولین برای حفظ متابولیسم نرمال و بهبود جزئی متابولیسم قند بعد از خوردن غذا می شود.

کاهش نیاز به انسولین بعد از صرف غذا دارای فواید کوتاه مدت و بلند مدت است. در کوتاه مدت جلوگیری از هیپوگلایسمی و جلوگیری از افزایش نامناسب اسیدهای چرب آزاد و کاهش غلظت هورمون استرس که غالباً در مدت زمان بعد از خوردن غذا بعد از مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده ، مشاهده می گردد.

مصرف مرتب رژیم غذایی که نیاز به پاسخ کم انسولین دارد، می تواند موجب افزایش فاز اول ترشح انسولین شود که نشان دهنده ی بهبود عملکرد سلولهای بتای پانکراس  و بهبود وضعیت التهابی است.

 بنابراین مصرف منظم غذاهایی با نیاز به انسولین کمتر می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری نماید به همین علت مصرف توت فرنگی، زغال اخته ،قره قاط و میوه گیاه آرون را به تمام افراد درمعرض خطر بیماری دیابت(پیش دیابت)  توصیه می کنیم.

منبع :   Journal of Nutrition 2013, volume 143 , pages 430- 436 doi: 10.3945/jn.112.169771